Wie zijn website hoger in Google wil krijgen, wordt met allerlei termen om de oren geslagen. SEO, SEA, bounce rate, conversion rate, het gaat maar door. Een woord dat tegenwoordig echter niet meer weg te denken valt uit discussies over zoekmachineoptimalisatie is “backlink”. Een backlink is een link die op een andere website staat en naar jouw website verwijst. Google en andere zoekmachines hechten veel waarde aan backlinks. Wie veel backlinks heeft, komt dus ook snel hoger te staan. Waarom is dit het geval? Wel, zoekmachines houden met vreselijk veel verschillende factoren rekening wanneer ze websites in de zoekresultaten sorteren, maar deze factoren vallen breed genomen onder 3 of 4 verschillende categorieën.
Ten eerste kijken ze naar het individu zelf. Jij, de gebruiker, hebt heel wat informatie ter beschikking waar Google dankbaar gebruik van maakt. Je locatie en je taal zijn onder andere belangrijk,. Websites als Google geven je graag informatie in de taal die bij jouw locatie past, als dat mogelijk is. Verder kijken ze naar je locatie (indien dit mogelijk is) om verder te bepalen hoe ze de informatie het beste op jou kunnen afstemmen. Zoekmachines houden ook rekening met je eerdere zoekopdrachten en met je geschiedenis om resultaten anders te schikken.
Ten tweede kijkt Google naar de relevantie van jouw webpagina. Net als andere zoekmachines zoekt Google een webpagina die de klant waarschijnlijk het beste verder kan helpen. Hierbij wordt actief naar de inhoud gekeken, en wordt en met allerlei zaken rekening gehouden.
Wil je meer weten over hoe Google naar jouw websites kijkt, en hoe jij je pagina’s kan optimaliseren voor deze statistieken? Klik dan zeker eens op deze link! Deze verwijst door naar onze SEOPageOptimizer, een applicatie waarmee jij heel precies kan bekijken wat jij kan doen om jouw plaatsing bij Google de hoogte in te stuwen. Iedereen krijgt elke dag 1 gratis analyse, extra analyses kan je altijd bijkopen. Deze analyses geven aan welke stappen jij kan ondernemen om de inhoud van je website te optimaliseren. Laat je dit werk liever over aan professionele copywriters die ervaring hebben in het schrijven van geoptimaliseerde teksten? Geen probleem, neem gerust contact met ons op, en we bekijken samen wat je precies nodig hebt en hoeveel dit zou kosten.
Een derde steunpilaar van Google en consoorten is de betrouwbaarheid van een website. Deze betrouwbaarheid, die in de SEO-wereld “credibility” wordt genoemd, is uiteraard ook iets dat niet aan de hand van 1 factor wordt bepaald. Credibility wordt onder andere bepaald door de het aantal bezoekers van een website, hoe lang de website (en de webpagina!) al bestaat, en de backlinks naar deze website en pagina. Daarmee zijn we bij het centrale onderwerp van dit artikel aangekomen, namelijk backlinks. Eén enkel tandwieltje in het enorme radarwerk van SEO? Jazeker, maar backlinks zijn ongetwijfeld het tandwieltje dat de motor van jouw website doet draaien.
Simpel gezegd: hoe meer backlinks op de juiste plaatsen, hoe beter. Zolang de verdeling van backlinks “natuurlijk” aanvoelt voor de zoekmachines, zijn backlinks een goede zaak. Als je backlinks hebt op websites met een hoge reputatie, is dat nog beter. Hoe hoger de credibility van de websites waarop backlinks naar jouw adres staan, hoe meer credibility jij uit deze backlinks haalt. Niet iedere backlink is dus evenveel waard. Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel is ook belangrijk als je wil dat je links veel waard zijn. Een natuurlijk linkprofiel verschilt van website tot website, maar Google heeft alsnog parameters om in te schatten of en wanneer een linkprofiel natuurlijk aanvoelt. Hierbij wordt gekeken naar de “backlink spread” (op hoeveel websites staan ze, op hoeveel verschillende webpagina’s), naar de aard van deze links (zijn het gewoon kale links, staat er tekst/hovertext bij, zijn het ingebedde links, enzovoorts), en naar het tempo waarmee het aantal backlinks toeneemt. Als je geen natuurlijk linkprofiel hebt, kan je backlinkstrategie minder efficiënt zijn. Sterker nog, zoals je straks kan zien, kunnen sommige backlinks zelfs schadelijk zijn voor de reputatie van je website. Wanneer dit het geval is, en wat je daaraan kan doen, kan je hieronder lezen.
Backlinks zijn een hoeksteen voor de credibility van iedere gerenommeerde website. Het genereren van deze backlinks blijkt echter wél verdorie lastig te zijn. Er bestaan hiervoor verschillende manieren en denkpistes, die we voor jou even uit de doeken doen.
De eerste mogelijkheid voor het genereren van backlinks is het gebruik van linkfarms. Bij deze methode betaal je een bedrijf voor het plaatsen van links naar een webpagina naar jouw keuze. Deze linkfarms doen aan zogenaamde “black hat SEO”. Black hat SEO is een overkoepelende term voor SEO-methodes die worden afgekeurd door Google en niet tot duurzame resultaten leiden. En een duurzaam hoge plaats in Google is net het doel van het gros van de ondernemingen. Je credibility doen stijgen door gebruik te maken van klassieke linkfarms is dus een slecht idee. Zoals reeds uitgelegd onder “Hoe werken backlinks precies?” kunnen sommige links een negatieve impact hebben op de credibility van jouw webpagina. En als je website volgens Google niet betrouwbaar is, zak je als een baksteen weg in de zoekresultaten. Dit is spijtig genoeg vaak het geval bij deze zogeheten linkfarms. Je betaalt je blauw om extra links naar jouw website te krijgen, en in plaats van beloond te worden voor je uitgave, zak je nog verder weg. Hoe komt dit? Wel, dit ligt aan de werkwijze van de linkfarmbedrijven. Deze bedrijven kopen bestaande domeinnamen op, halen alle bestaande informatie eraf, en zetten deze vol met links naar allerlei websites. Aanvankelijk heeft dit een positie impact op de websites waarvoor backlinks op het gekochte domein staan: het bestaande domein heeft een goede credibility, dus dat straalt af op de backlinks. Maar al gauw keert het tij. Google is namelijk absoluut géén fan van deze linkfarms, en heeft verschillende parameters om te bepalen of websites al dan niet linkfarms zijn. Eens een website ervan wordt verdacht een linkfarm te zijn, stort de credibility van het aangekochte domein in, en hebben de backlinks geen positief, maar een negatief effect! Wees dus heel voorzichtig met linkfarms: de mooie beloftes worden zelden of nooit waargemaakt. Als je ergens een slechte backlink hebt staan, kan je bij Google deze link altijd afwijzen om er geen negatief effect van te ondervinden. Klik hier om meer over het afwijzen van dergelijke links te ontdekken.
De tweede evidente manier om met backlinks te werken is het stimuleren van een natuurlijk backlink profiel. Dit doe je door content te genereren die je kan delen om zo meer backlinks te krijgen. Dit is de manier die Google “verwacht”, en het is ook een efficiënte werkwijze, maar er kruipt natuurlijk veel tijd, geld en moeite in. Dit kan u natuurlijk ook aan professionals zoals ons overlaten, maar het blijft een zwaar werk, en iets dat niet onmiddellijk vruchten afwerpt. Als je de kosten en tijd die verstrijkt voor je van de voordelen kan genieten negeert, is het wel een zeer goede en duurzame methode om aan de plaatsing van je website te werken. Door het schrijven van content sla je namelijk twee vliegen in één klap dood. Je bouwt je website uit én je krijgt meer links, dit is allebei heel goed voor je credbility bij Google. Content is king, wordt wel eens gezegd.
Een derde en laatste manier die we willen aanhalen is het gebruik van Keyboost. Keyboost is software die erin is gespecialiseerd uw webpagina hoger bij Google te krijgen zonder dat u daarvoor tot in den treure aan uw website moet sleutelen. Keyboost werkt snel, is betrouwbaar en vergeleken met de vorige optie betrekkelijk goedkoop. Wil je meer weten? Lees hieronder dan zeker verder!
Keyboost is een applicatie van @iPower, een SEO-bedrijf uit Antwerpen. Het is software die ontwikkeld werd om zo efficiënt en snel mogelijk een gezond backlink profiel te maken, voor welke landingspagina dan ook. Keyboost maakt op een duurzame manier links aan en de resultaten zijn en blijven consistent positief. Meer dan 98% van onze klanten merken een stijging in de zoekresultaten van Google, allemaal door onze eigen backlink strategie. Onze efficiëntie valt allerminst te betwisten: op tienduizenden Keyboost-tests kenden we een succespercentage van 98%. Dankzij Keyboost steeg 70 procent van alle websites in de zoekresultaten tot de eerste pagina!
We hebben het al eerder over linkfarms gehad, en het negatieve effect dat linkfarms kunnen hebben op credibility. Je vraagt je dan ook misschien wel af op welke manier Keyboost anders is dan deze linkfarms. Wel, we kunnen ons handelsgeheim moeilijk volledig uit de doeken doen, maar een tipje van de sluier lichten kan geen kwaad. Waar linkfarms (in het beste geval!) gebruik maken van oude websites wiens credibility pijlsnel wegzakt, opteren wij voor de links van Keyboost voor kwaliteit. Iedere link wordt op een website geplaatst die goed wordt onderhouden en die volgens Google ook goed te vertrouwen is. We zorgen er verder voor dat de links in kwestie op een manier worden geplaatst die Google veel beter kan smaken. Kort gezegd: we doen er alles aan om de reputatie van jouw website de hoogte in te stuwen, en we nemen daarbij geen risico’s. Jouw tevredenheid is ons doel, zoals je ook kan zien aan onze slaagkansen.
De wereld van SEO kan bijzonder complex zijn. Het kan dan ook geen kwaad je altijd goed te informeren over jouw opties. Want we weten het allemaal: je plaatsing bij Google doet er echt enorm toe. De bovenste 3 zoekresultaten vangen makkelijk de helft van alle clicks op. Je wil er alles aan doen om daar tussen te staan, anders val je al gauw uit de boot. Het is heel belangrijk om je goed te informeren. Google kent namelijk géén genade. Als ze je website verdacht, vreemd, of gewoon niet goed genoeg vindt, kan je naar een plaats op de geprezen eerste pagina fluiten. En we weten allemaal hoeveel mensen de moeite doen om bij een zoekopdracht op de tweede pagina van de zoekresultaten te gaan kijken, dat zijn er echt wel heel weinig. Het uitwerken van een plan voor je trektocht naar de top is dus zeker een goed idee. Hiervoor helpt het als je een idee hebt van je budget, van hoe snel je wil stijgen en hoeveel tijd je er zelf in wil steken. Eens je een goed idee hebt van deze 3 parameters, kunnen wij voor jou een plan op maat presenteren. Bij een beperkter budget zullen wij je waarschijnlijk Keyboost aanbevelen, omdat deze dienst nog steeds bijzonder veel waar voor zijn geld biedt. De prijs is afhankelijk van het aantal keywords, de concurrentie ervoor en welke positie je website er al voor heeft. Met een bescheiden budget en een verstandige keuze van keywords kom je al een heel eind. Indien je over een groter budget beschikt, is een combinatie van on-site en off-site SEO zeker interessant. Deze methode is bijzonder efficiënt, omdat wij aan linkbuilding voor jou doen én ervoor zorgen dat de inhoud van jouw webpagina’s door Google wordt gesmaakt. Dit is zonder meer het beste recept als je succes wil kennen in Google. Dit kost natuurlijk meer dan off-site SEO met behulp van Keyboost, maar de combinatie van het opbouwen van een goede reputatie door sterke linkbuilding en een goed backlinkprofiel samen met content die regelmatig wordt aangepast om te voldoen aan de genadeloze controle van Google valt bijna niet te overtreffen.
Ben je niet zeker welk systeem het beste zou zijn voor jou? Of weet je niet zeker hoeveel je zou moeten uitgeven aan je SEO? Ook dit bekijken we graag samen met jou. Het is per slot van rekening niet evident om te bepalen wat voor jou de winnende combinatie is. Een analyse van je keywords kan hierbij helpen. Wanneer je een gratis Keyboost-test aanvraagt, krijg je ineens een analyse van jouw keywords. Hiermee kan je zien voor welke zoektermen je een kanshebber bent. Aan de hand hiervan kunnen we een strategie uitwerken die ook met kleinste budget een enorme impact kan hebben. Twijfel dus niet langer, en vraag je gratis Keyboost-test aan, en je zal versteld staan van de resultaten! Tienduizenden gingen jou al voor, wanneer zet jij de stap naar een slimmere SEO met een stabiele partner?