SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een verzamelbegrip voor alle processen die worden gebruikt om de mening van Google over jouw website te beïnvloeden. SEO kan positief of negatief zijn. Bij positieve zoekmachine optimalisatie draait het erom een website of webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine als Google te krijgen. Bij negatieve SEO proberen we net het omgekeerde. In deze tekst hebben we het uitsluitend over positieve SEO, omdat dit ook de meest gevraagde vorm van SEO is.
Positieve zoekmachineoptimalisatie valt dan weer op te delen in off site SEO en on site SEO. Het verschil tussen deze twee soorten zoekmachine optimalisatie zit al in de naam verscholen. Bij on site SEO gebeuren de optimalisaties niet op de website zelf, maar daarbuiten. Google kijkt naar verschillende factoren om te bepalen waar in de zoekresultaten jouw website thuishoort. Niet al deze factoren worden van jouw website ontnomen. Zo kijken zoekmachines als Google onder andere naar wat er over jouw website wordt gezegd. Hiervoor kijken ze naar backlinks, hierover vertellen we straks meer.
On site SEO omvat alles dat je op je eigen website kan doen om Google-goden goedgezind te stemmen. Denk hierbij aan content schrijven voor je website, en aan je website correct vormgeven zodat zoekmachines goed begrijpen wat je precies aanbiedt en welke pagina waarvoor dient. Er zijn enkele principes die je moet volgen wanneer je een website opbouwt, maar deze zitten vaak al ingebouwd in de systemen die je daarvoor gebruikt. Over het schrijven van content voor je website valt veel meer te zeggen.
Zo is Google er bijvoorbeeld fan van dat iedere webpagina op je website een specifieke rol vervult. Je hebt je startpagina, die in de eerste plaats zou moeten dienen als doorverwijspagina naar je andere pagina’s waar de specifiekere informatie kunnen terugvinden. Het is natuurlijk niet meer dan normaal dat je hier je contactgegevens en een kort overzicht van je bedrijfsgeschiedenis zet, al vindt Google het fijner wanneer deze punten apart worden besproken. Wanneer Google websites afschuimt op zoek naar informatie, is ze in de eerste plaats op zoek naar content en structuur. Google heet namelijk zijn eigen doelstellingen, en hoe beter je Google daarbij helpt, hoe gelukkiger je Google maakt, en omgekeerd! Als alles op jouw website een plaats heeft, is het voor Google namelijk heel makkelijk om de gebruikers van Google naar een specifieke pagina door te verwijzen waar de informatie staat die zij zoeken. Wanneer iemand jouw bedrijfsnaam en “contact” ingeeft, wil Google hen wat graag doorverwijzen naar jullie contactpagina, niet naar de startpagina. Om te bepalen wat de contactpagina is, kijken ze vooral naar de inhoud van de pagina in kwestie, en hoe vaak daar woorden staan die te maken hebben met een contactopname. Op deze premisse is geoptimaliseerde teksten voor uw website schrijven gebouwd. Hoe kunnen we gebruik maken van dit systeem? Dat leggen we hieronder uit.
De meeste mensen die een vlotte pen hebben, weten maar al te goed hoe ze mensen kunnen bespelen en de juiste kant uit kunnen duwen, maar hoe zit het met de wil van Google en andere zoekmachines? Vallen de interesses van beide partijen te vereenzelvigen? Is het mogelijk om een soort van gulden middenweg te vinden? Wel, voor Google is het het belangrijkste dat haar gebruikers gemakkelijk en snel aan overzichtelijke informatie geraken die hun probleem oplost. De gebruikers van Google willen dus eigenlijk hetzelfde als Google zelf. Ze hebben gewoon een andere manier om hun resultaat te bekomen. Ze kijken er gewoon op een andere manier naar. Om te bepalen of een landingspagina (een pagina die geschreven is voor één specifieke zoekterm) voor een zoekopdracht geschikt is, kijkt Google naar de tekst op de pagina. Wordt er in de tekst gesproken over de zoekterm, wordt het woord letterlijk gebruikt, worden er woorden gebruikt die eraan vasthangen? Als dit het geval is, gaat Google ervan uit dat gebruikers op jouw pagina een antwoord op jouw vraag kunnen vinden. Als je de zoekterm niet vaak genoeg in je tekst verwerkt, denkt Google dat jouw landingspagina niets met het thema te maken heeft en val je uit te boot. Als je aan de andere kant je pagina volpropt met het woord, wekt dat bij Google de indruk dat je hen actief wil lokken, en wordt je daarvoor afgestraft met een lagere plaatsing. Een juiste balans is hierbij heel belangrijk, en deze balans verschilt van zoekterm tot zoekterm. Maar hoe vind je de seo balans tussen keywords te weinig en te veel gebruiken? Precies daarvoor, en voor alle andere vraagstukken die gepaard gaan met de seo optimalisatie van je webpagina’s. Met SEO Page Optimizer (een seo optimalisatie tool), kan je de optimalisatie van je website zelf onder handen nemen. Probeer SEO Page Optimizer vandaag zelf nog, en geniet van één gratis optimalisatie per dag!
Heb je zelf niet zo een vlotte pen, maar wil je wel geoptimaliseerde content die vlot leest? Neem gerust contact met ons op, onze copywriters staan voor jou paraat. Onze tekstschrijvers zijn moedertaalsprekers en ze zijn opgeleid in het gebruik van onze software. Je krijgt dus altijd een kwalitatieve tekst die je klanten én Google za verblijden!
SEO optimalisaties kunnen op twee kanten worden verricht. Je hebt offline SEO optimalisaties en online SEO. De offline SEO optimalisatie hebben we hierboven al besproken, aan de andere kant van het spectrum staat de offsite SEO. In tegenstelling tot de on site optimalisatie heb je voor offsite optimalisatie helemaal geen directe toegang tot de website in kwestie nodig. Dit heeft enkele concrete voordelen. Ten eerste hoef je niets aan je website aan te passen om te website te boosten. Ten tweede, en precies omdat je je website onaangeroerd kan laten, kan je het optimaliseren van je website volledig aan iemand anders overlaten. Speciaal voor offsite optimalisatie hebben wij bij @iPower Keyboost ontwikkeld. Maar wat is Keyboost precies, en hoe gaat het in zijn werk?
Keyboost is software die speciaal is ontwikkeld voor het boosten van websites door middel van off-site SEO. Mey Keyboost boosten wij de plaatsing van uw website in de zoekresultaten van Google. Dit doen we door in te spelen op het algoritme van Google zelf, door backlinks aan te maken. Maar wat zijn backlinks precies? Backlinks zijn links die op andere websites staan en naar jouw website verwijzen. Hoe meer links er op andere websites staan, die je naar jouw website leiden, hoe belangrijker jouw website volgens een zoekmachine als Google is. Google gaat er namelijk van uit dat deze links een soort aanbevelingen zijn. Als iemand een website goed vindt, zal die persoon deze mogelijk aan andere internetgebruikers aanbevolen. Hoe meer links, hoe meer “aanbevelingen” jouw website dus krijgt. Natuurlijk heeft Google ook andere manieren om te kijken of je website kwalitatief is. Zo kijkt ze er ook naar oe lang je op deze webpagina hebt doorgebracht, of je daarna hebt doorgeklikt of of je terug bent gegaan naar de zoekresultaten om daar verder te zoeken naar een antwoord op jouw vraag. Google houdt met al deze parameters rekening om te bepalen of de informatie op jouw website betrouwbaar en nuttig is. Het gedrag van je bezoekers kan je beïnvloeden dor de inhoud van je website op punt te stellen, maar hoe zorg je ervoor dat je website meer backlinks krijgt? Wel, precies dat deel pakt Keyboost aan. Met Keyboost maken wij backlinks speciaal voor jouw website. Deze backlinks worden met zorg en op maat gemaakt om jouw website zo efficiënt mogelijk te boosten. Alle backlinks worden op websites in eigen beheer geplaatst, en we doen er alles aan om een natuurlijk linkprofiel te simuleren. Dit is namelijk heel belangrijk. Google houdt de ontwikkeling van de populariteit van jouw website namelijk scherp in de gaten. Een ongebruikelijke of onnatuurlijke groei kan ertoe leiden dat Google denkt dat deze backlinks niet verdiend zijn, waardoor de backlinks minder waarde hebben en je minder ver stijgt dan je zou kunnen. In zeldzame en extreme gevallen kunnen deze backlinks zelfs een negatieve impact hebben op uw plaatsing. Precies daarom is het schrijven van kwalitatieve backlinks op betrouwbare websites enorm belangrijk. Een uitgebreide uitleg is natuurlijk altijd welkom, maar een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Als je de behoefte hebt aan een kortere heldere uitleg over hoe wij met Keyboost optimalisaties uitvoeren, klik dan hier voor onze optimalisatie instructievideo! In nog geen 2 minuten ontdek je hier wat Keyboost voor jouw website kan betekenen.
Als puntje bij paaltje komt, gaat er natuurlijk absoluut niets boven een test. Per slot van rekening is er geen enkele manier beter om jou ervan te overtuigen dat Keyboost werkt, en goed werkt! Met deze test wordt jouw website 1 maand lang geboost, en door onze SEO stijgt jouw website in de zoekresultaten van Google! Meld je aan, selecteer je website, kies een zoekterm, en wij doen de rest. Tienduizenden gingen je voor, en meer dan 98% kenden succes! Heb je interesse in een gratis optimalisatie? Klik hier voor een volledig gratis en vrijblijvende test van onze software! Jij geeft aan voor welk zoekwoord je gevonden wil worden, en wij gaan samen met Keyboost voor jou aan de slag. De optimalisatie van jouw website was nog nooit zo makkelijk. Iedere week krijg je van ons een overzicht van je plaatsingen bij Google. Ben je tevreden met het resultaat? Neem dan zeker contact met ons op voor een offerte!
Ons bedrijf is één van de SEO-pioniers van de Belgische markt. Als je vragen hebt over onze producten, of als je niet weet of we een bepaalde dienst aanbieden, aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen. Met onze gedeelde ervaring kunnen wij je ongetwijfeld verder helpen. Voor oplossingen op maat, voor algemene vragen, voor sollicitaties en voor alle andere redenen verwijzen we je door naar onze contact tab. Deze contact tab vind je bovenaan deze pagina terug. We kijken er alvast naar uit om met je te spreken!