De CTR of click-through rate is een percentage dat aangeeft hoeveel mensen klikken op een link in verhouding tot het totale aantal weergaves. Een CTR van 10% betekent dat van de honderd mensen die een advertentie of link te zien krijgen, er tien op klikken om de achterliggende webpagina te bekijken.
Een CTR van 1% vindt Google zelf al goed voor een Ads–advertentie
Zoals Google het zelf zegt over Ads–advertenties: “In het zoeknetwerk wordt een klikfrequentie als goed beschouwd als deze 1 procent of hoger is.” () Uit onderzoek (Accuracast, 2009) blijkt dat de positie ook een rol speelt: de eerste plaats bij de advertenties (8% CTR) is beter dan de vijfde (1% CTR) en de gemiddelde CTR van een Google Ads-advertentie is ongeveer 2,5%.
De CTR van een hoge positie in de organische zoekresultaten
Meer dan naar de advertenties die verschijnen bij een zoekopdracht in Google, kijken mensen naar de organische zoekresultaten ervan. De link die op de eerste plaats van de organische zoekresultaten staat, heeft een CTR van 35%, de tweede plaats levert een CTR van ongeveer 15% op. De negende plaats, de voorlaatste van de eerste pagina met zoekresultaten, is nog altijd goed voor een CTR van 2,6%, dus hoger dan de CTR van een gemiddelde Ads–advertentie.
Onderzoekcijfers van Chitika – 2013
Conclusies:
- Uw webpagina bereikt maar beter de eerste pagina van de organische zoekresultaten, de andere pagina’s leveren nauwelijks bezoekers op.
Hoe hoger uw webpagina in de top 10 staat, hoe meer bezoekers dit oplevert.
Google Ads–advertenties leveren minder bezoekers op dan een plaats in de top 10 van de organische zoekresultaten, maar het zijn bruikbare – en dure – alternatieven om uw webpagina toch op de eerste pagina van de zoekresultaten te krijgen.
Ervaar wat Keyboost kan betekenen voor uw website – gratis
Keyboost heeft verschillende tools ontwikkeld om uw website een hogere positie te bezorgen bij de organische zoekresultaten van Google. Probeer er twee gratis uit:
- Keyboost geeft uw webpagina’s een boost in de zoekresultaten van o.a. Google, voor specifieke keywords. Probeer Keyboost gratis uit voor een van uw webpagina’s, voor een specifiek keyword. Klik hier om u aan te melden en het webpagina-adres en het keyword in te geven.
Seo Page Optimizer vertelt u hoeveel woorden, keywords en gerelateerde woorden alle inhoudelijke onderdelen moeten bevatten om een goede positie te halen in Google voor een bepaald keyword. U vergelijkt meteen de cijfers van uw eigen webpagina met die van de webpagina’s die het hoogst scoren bij Google, en u krijgt een lijst met aan het keyword gerelateerde woorden. Probeer de gratis versie van Seo Page Optimizer, voor één gratis keywordanalyse van een webpagina per dag.
Wilt u meer info over het optimaliseren van uw website voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google.
Bel ons tel:+32 3 641 66 83 of stuur een e-mail -info@keyboost.vlaanderen.