Hoog in Google

De felbegeerde eerste plaats: waarom hoog in Google staan belangrijk is

 

Op het internet vecht iedereen voor aandacht. Of je nu een bloemenhandelaar bent, of je nu een taxibedrijf hebt of je verkoopt zelfgemaakte boter met minder cholesterol: als je klanten en potentiële klanten je online niet kunnen vinden, heeft het weinig zin om je product aan te bieden. Dit kan voor beginners of voor mensen in een sector met veel competitie ongelofelijk frustrerend zijn, want Google geeft niet zomaar hoge plaatsen weg aan iedereen die ernaar vraagt. Je moet je plaats verdienen, en Google is allesbehalve duidelijk als je wil weten hoe je dat precies moet doen. Maar heeft je plaats in Google zo’n grote impact op je verkoop? Is het zo belangrijk om hoog in Google te staan? Het korte antwoord is “ja, ongetwijfeld”. Het lange antwoord bespreken we hieronder.

 

Hoog in Google: het is eenzaam aan de top – Hoe domineren “the big 3” in de zoekresultaten?

 

Als we ons afvragen hoe belangrijk onze plaatsing precies is, is het eigenlijk al voldoende om naar je eigen gebruikerservaring met zoekmachines te kijken. Even op jouw buikgevoel, hoe vaak komt het bij jou voor dat je moet scrollen om een website te vinden die een antwoord biedt op jouw vraag? Echt vaak gebeurt dat nu niet. En hoe vaak klik je onderaan de pagina door naar de tweede pagina van de zoekresultaten? Sluit je ogen even. Kan je je zo voorstellen hoe de onderkant van de pagina met de zoekresultaten van Google er uitziet? Als je dat niet kan, geen zorgen, je bent niet de enige. En het is ook niet meer dan logisch. Google heeft zijn algoritme door de vele jaren heen enorm goed geoptimaliseerd. Er kruipt ongelofelijk veel tijd, werk en specialisatie in, maar het is hen wel gelukt. De zoekmachine van Google is op enkele decennia uitgegroeid tot de beste manier om het internet af te schuimen, en de competitie bijt in het stof. Over die competitie hebben we het later ook nog, maar laten we eerst verder ingaan op de plaatsing in Google zelf. Binnen veel sectoren in het bedrijfsleven wordt er gesproken over “the big three”, “de 3 groten” dus. Hiermee verwijzen ze naar de 3 marktleiders binnen een bepaalde sector, of de 3 sterkste spelers van een team, of de 3 belangrijkste landen binnen een groep, noem maar op. Dit cijfer, 3, is heel belangrijk. Verschillende studies hebben al aangetoond dat mensen bij veel producten niet meer dan 3 verschillende producenten kunnen opnoemen. Je ziet overal dat er aan de top plaats is voor 3 spelers. De rest pikt de kruimels op die de 3 groten, achter zich laten. Bij de zoekresultaten van Google is dit niet anders. Als je buiten de top staat, en dus niet hoog in Google staat, krijg je kruimels opgediend. Maar hoeveel kruimels zijn dat dan precies? Wel, op een vierde plaats krijg je ongeveer 5 procent van de clicks. Dat zijn er niet bijster veel. Als je wat verder naar beneden afzakt, naar de zevende plaats, dan spreken we over een dikke anderhalve procent van alle zoekopdrachten die bij jou eindigen. Dat is echt al vreselijk laag. Een tiende plaats levert je nog geen 1 procent op, en alle pagina’s na de eerste pagina van Google zijn samen goed voor nauwelijks 0,15 procent (!) van alle zoekopdrachten. Zo laag in Google wil je dus nooit staan. Maar hoe sterk zijn de top 3 dan samen? Welk deel van de koek krijgen zij? Wel, de eerste 3 plaatsen in de zoekresultaten krijgen samen, hou je vast, bijna 85 procent van alle zoekresultaten. Dus ja, als in Google wil worden gevonden, moet en zal je hoog in Google staan, in dit geval heb je erg weinig keus.

We gaan hieronder nog uitgebreid verder met onze analyse, maar willen je al wel even attent maken op Keyboost. Keyboost is software die jouw website bovenaan in Google krijgt, zonder dat jij aan jouw website moet sleutelen! Heb je interesse? Klik dan hier, en we bosten jouw website 1 maand gratis en voor niets!

Als we de bovenste drie resultaten nog verder onder de loep nemen, zien we dat zelfs daar een enorme ongelijkheid heerst. Van de 85 die de top 3 opslorpt, worden er 60 procent door de eerste plaats in aanspraak genomen. De tweede plaats krijgt nog een aardige 16 procent, de derde plaats moet het met de helft daarvan doen, hij moet dus met 8 procent genoegen nemen. Die eerste plaats is dus zeker niet voor niets omstreden.

 

 

Een blik aan de reus voorbij – kunnen we zonder Google ook hoge ogen gooien?

 

Misschien kan het geen kwaad om even naar de concurrentie van Google te kijken? Zij zijn per slot van rekening niet de enige zoekmachine op het web. Wie weet kunnen we ons doelpubliek nog steeds via een ander kanaal bereiken. Een analyse van de markt leert ons het volgende: Voor meer dan 90% van alle zoekopdrachten wordt Google gebruikt. Andere zoekmachines verdwijnen hiermee vergeleken in het niets, ze overleven omdat ze worden ondersteund door een groot techbedrijf (zoals het geval is bij Bing, dat eigendom is van Microsoft), omdat één specifieke markt interesse in hen heeft (zoals Yandex, een zoekmachine met een meerderheidspositie in Rusland) of omdat ze een sterke nichefunctie hebben, zoals DuckDuckGo, een zoekmachine die géén gegevens van zijn gebruikers bijhoudt en dus perfect is voor mensen die privacy hoog in het vaandel dragen. Niemand zal het bestaan van deze zoekmachines ontkennen, maar we moeten ook realistisch zijn: in het grote geheel spelen we niet mee op het wereldtoneel, of toch niet genoeg om je pijlen op een hoge plaats in Bing te richten zonder eerst hoog in Google te staan. Als je product een bepaalde niche heeft of als je graag sterk wil staan in één specifiek (vaak eerder oosters) land, kan het interessant zijn om naar andere zoekmachines te kijken, maar zelfs dan maak je van Google best nog altijd een prioriteit.

 

 

Is SEA een reddende engel, of een wolf in schaapskleren?

 

Als mensen met hun website hun gewenste publiek niet kunnen bereiken, opteren ze er regelmatig voor te betalen voor SEA. SEA is “search engine advertisement”. Het zijn systemen als Google Ads (dit heette voordien AdWords), warbij je door geld aan Google te betalen helemaal bovenaan de lijst met zoekresultaten komt te staan. Zo vermijdt je dat je veel tijd en moeite in het optimaliseren van je website moet steken, en je hebt eindelijk een hoge plaats in Google bereikt. Zaak gesloten, toch? Spijtig genoeg is de waarheid veel minder mooi dan dat. Google Ads haalt namelijk het onderste uit de kan … voor Google zelf. We zetten de belangrijkste problemen met Google Ads voor u even op een rijtje:

  • Google Ads rekent een prijs aan per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. Dat is natuurlijk logisch, Google moet ergens zijn geld vandaan halen, maar eens je website iets bekender wordt, lopen de kosten hierbij enorm op, omdat er ook steeds meer op die advertentie wordt geklikt.
  • De prijs die je betaalt voor 1 click is variabel. Als je concurrentie krijgt op jouw zoekwoord, loopt de prijs al snel op. Google kan de prijs ook verhogen wanneer ze merken dat er steeds meer mensen op zoek zijn naar een bepaald voorwerp. Zij spelen met hun prijzen om de veranderingen in de markt te weerspiegelen. Dit betekent een hogere prijs voor jou.
  • Wanneer er iemand op jouw advertentie klikt, is dat nog geen garantie dat hij ook direct op jouw website koopt of bestelt. De verhouding tussen het aantal bezoekers op je website en het aantal bezoekers dat doet wat jij wil dat ze doen (meestal is dat iets kopen) heet de “conversion rate”. Om je kosten ze ongeveer te dekken, hebben de meeste Google Ads-campagnes een conversion rate van om en bij de 1% nodig. Die conversion rate van 1 procent is in veel situaties wat je nodig hebt om de kosten van Google Ads te dekken. Op deze manier maak je nog niet eens winst.
  • Door vele bezoekers te krijgen zou je denken dat je al snel hoog in Google komt te staan en dat je die Google Ads niet meer nodig hebt. Maar helaas, Google houdt er rekening mee welke en hoeveel bezoekers via Google Ads bij jouw website uitkomen, en houdt hier ook rekening mee bij het bepalen van de plaatsingen. Er is nog steeds niets beter dan mensen die jouw eigen link aanklikken, dat is goedkoper voor jou én het is beter voor je plaatsing bij Google.
  • Bij Google Ads is het geen kwestie van een betalingsplan opstellen en Google Ads zijn beloop laten gaan. Je moet de tool (die ook niet heel gebruiksvriendelijk is) non-stop opvolgen, geld bijbetalen, keywords aanpassen,… er kruipt heel veel tijd in, tijd die vele kleine ondernemingen doorgaans niet hebben.
  • Google Ads is geen optimale manier om klanten te bereiken. Steeds meer gebruiken scrollen bewust aan de reclame van Google Ads voorbij omdat ze weten dat deze plaatsen gekocht zijn, en iedereen gelooft dat de website die een eerste plaats bij Google heeft veroverd ook automatische de beste website is, en precies de website is waar zij naar zoeken. Als langetermijnstrategie is Google Ads dus een dood spoor.
  • Het laatste belangrijke nadeel is er eentje dat hopelijk niet altijd relevant zal zijn, maar dat toch het vermelden waard is. Mocht je ooit problemen krijgen rond betalingen met Google, heb je een heel groot probleem. Zij zijn immers niet verplicht om jou tussen de zoekresultaten op te nemen. Als je een wanbetaler bent, of ze verdenken je van malafide praktijken, zullen zij ervoor zorgen dat je helemaal niet meer wordt gevonden.

 

Zoals je kan zien is het gebruik van Google Ads niet allemaal rozengeur en maneschijn. De kosten kunnen zeer hoog oplopen, je moet er veel tijd insteken om ervoor te worden beloond, je kan worden weggejaagd door concurrenten met een groter budget en in het slechtste geval laat Google je zelfs verdwijnen. Zijn er nog alternatieven?

 

Is on-site SEO de oplossing als ik hoog in Google wil staan?

 

Wat houdt on-site SEO precies is, wat verwacht Google allemaal van je als je bovenaan tussen de zoekresultaten wil staan? Wel, centraal staat dat Google wil dat je content schrijft. Google houdt ervan veel informatie op je website te hebben. Die informatie moet goed gestructureerd zijn en regelmatig aangepast en aangevuld worden. Verder moet ieder webpagina ook logisch opgebouwd zijn. Hoeveel content verwacht Google? Dat valt moeilijk te zeggen, maar veracht je er niet aan dat je snel meer content zal kunnen produceren dan Google wil. Let wel heel goed op wanneer je nieuwe pagina’s of nieuwe tekst online zet. Het klakkeloos kopiëren van tekst vindt Google vreselijk, of het nu van je eigen website komt of van een totaal andere website. Deze zogenaamde “duplicate content” wordt door Google vreselijk hard afgestraft, dus vermijd koste wat het kost knip- en plakwerk!

Wil je weten hoe je jouw pagina’s het beste optimaliseert om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan? Kijkt dan zeker eens naar onze optimalisatiesoftware, SEOPageOptimizer! Met SEOPO ontdek je wat je kan doen om je webpagina inhoudelijk te optimaliseren, en dit volledig gratis! Je leest het goed, we geven 1 analyse per dag cadeau aan iedere actieve gebruiker! Probeer het nu!

Als zelf teksten schrijven niet je ding is, kan je natuurlijk ook altijd teksten laten schrijven (hiervoor hebben wij ook vakbekwame experts), maar dit kost natuurlijk meer dan ze zelf schrijven. Als je het liefste met je eigen werk bezig bent en je niet bezig wil zijn met je website, is off-site SEO waarschijnlijk het beste voor jou!

 

 

On-site SEO kost veel tijd en moeite, off-site SEO zorgt ervoor dat jij bezig bent met wat jij het beste kan!

 

Sommige lezers zullen het verschillen tussen on-site SEO en off-site SEO al wel kennen of inherent begrijpen, maar voor de volledigheid geven we nog een korte definitie. On-site SEO is wat je ook “natuurlijke” SEO zou kunnen noemen. Het is alles aan je website doen dat Google van je verwacht (en zoals je straks zal zien, is dat heel veel) om zo goed mogelijk te worden opgemerkt. Off-site SEO laat je website met rust en werkt voornamelijk met backlinks om de plaatsing van je website de hoogte in te stuwen.
De zeer korte samenvatting klinkt als volgt: met on-site SEO kan je heel ver geraken als je veel tijd, veel geld en heel veel geduld hebt. Off-site SEO kost ook geld en vereist een onophoudelijke inspanning, maar de resultaten zijn er veel sneller, en eens de off-site SEO niet meer nodig is, kan deze ook gradueel worden afgebouwd. Off-site SEO is dus optimaal voor de harde en slimme die weet wat hij best zelf aanpakt en wat hij best in de handen van een professional laat. Let wel op: niet alle off-site SEO werkt via hetzelfde principe, en niet alle bedrijven hebben een langetermijnvisie bij het gebruik van off-site SEO.

Bij off-site SEO staat 1 term centraal: “backlinks”. Wat zijn backlinks precies? Wel, backlinks zijn links die op andere websites staan en die naar jouw website verwijzen. Google detecteert deze links en gebruikt deze als element om te bepalen hoe hoog jouw webpagina’s in de zoekresultaten van Google komen te staan. Wie veel links naar zijn website heeft, moet goede content hebben, en dat is precies waar de mensen naar op zoek zijn. Dat is de logica van Google, en het is een hoeksteen om te bepalen of jouw website hoger komt te staan. Er bestaan verschillende bedrijven die content schrijven dat verwijst naar jouw website, tegen betaling? Dit is efficiënt, maar ongelofelijk duur. Aan de andere van het spectrum zijn er linkfarm bedrijven. Mensen die hun onderzoek rond off-site SEO al gedaan hebben, zullen al over “linkfarms” hebben gelezen. Dit zijn websites van malafide bedrijven die zonder enige zorg te werk gaan. Deze linkfarm bedrijven kopen oude, volgens Google respectabele, domeinnamen op, halen alle content er af en gooien deze vol met links naar websites van hun betalende klanten. Op korte termijn heeft dit effect, omdat het aantal links naar je website stijgt. Maar al snel heeft Google door dat het om een linkfarm gaat, en jouw website zakt als een baksteen weg. Google is namelijk sterk gekant tegen linkfarms. Ze willen niet dat webpagina’s met duizenden links naar de ene of een andere pagina een positieve impact hebben op die pagina. Daarom volgt er een omgekeerde reactie, en zowel de linkfarm als de webpagina waarnaar wordt verwezen zakt zo ver weg dat je ze nooit meer terugvindt. Er bestaat echter een middenweg: Keyboost biedt veilige backlinks aan, zonder de vreselijke woekerprijzen van volledige backlinkartikels.

 

 

Keyboost biedt de gulden middenweg voor jouw off-site SEO: een onmiddellijk merkbare, efficiënte stijging voor een zachte prijs, zonder risico

 

Keyboost is dé oplossing voor ondernemers die willen dat hun website hoger in de ranking komt te staan. Keyboost is gebruiksvriendelijk, betaalbaar én efficiënt! We verduidelijken de troeven van Keyboost met plezier verder, maar we raden je ook aan deze onze inleidende video te bekijken om een goed idee te krijgen van waar Keyboost voor staat. Klik hier om naar de video te gaan.
Keyboost is een off-site SEO applicatie. Met Keyboost genereren wij voor jouw website backlinks zonder aan jouw website te moeten sleutelen. Jouw gegevens blijven dus volledig van ons afgeschermd. Onze software heeft zijn efficiëntie al zeker bewezen. meer dan 98 procent van alle boosts zijn werkzaam, en een aardige 70 procent worden tot op die vermaarde eerste pagina geboost!

Natuurlijk hoef je ons wat onze efficiëntie betreft niet op ons woord te geloven. Wij bieden namelijk iedereen 1 maand gratis Keyboost aan! Als je hoger wil komen in Google, is dit je buitenkans! Geef gewoon je contactgegevens in, geef de naam van de website in, en wij gaan aan de slag. Klik hier voor je gratis maand Keyboost!

 

 

Hoe verloopt deze Keyboost-test in detail? Blijf ik de na de test hoog in de zoekresultaten staan?

 

Eens wij alle relevante informatie hebben ingezameld, stellen we een lijst op van kanshebbende zoektermen. Je website voor alle zoekresultaten boosten is onmogelijk, dus zorgen wij ervoor dat je hoger komt te staan bij specifieke zoekopdrachten, zoals “tweedehands auto kopen” of “taxi Antwerpen”. Aan de hand van enkele zoektermen die jij ingeeft kunnen wij de kanshebbers bepalen. Uit deze lijst van kanshebbers wordt 1 zoekterm gekozen, en deze wordt 1 maand lang geboost. We brengen hierover regelmatig verslag uit, zodat jij ook duidelijk kan zien hoeveel plaatsen jouw webpagina voor dit specifieke zoekwoord stijgt over de weken. Hou er wel rekening mee dat het enkele weken duurt voor een effect merkbaar is, op 1 dag tijd zal je ranking niet snel stijgen. Eens de maand is afgelopen, geven we jou een overzicht van het zoekwoord dat werd geboost en gerelateerde zoekwoorden, zo kan je zelf zien hoe efficiënt onze boost campagne was. We lichten deze resultaten ook telefonisch toe, en dan bespreken we met jou of en hoe je een verdere samenwerking ziet zitten. De plaatsingen zullen na het einde van de boost langzaam maar zeker terug wegzakken naar hun startposities, tenzij je intekent, dan blijven ze natuurlijk verder stijgen!

 

 

Hoe zorgt een Keyboost-test ervoor dat ik hoog in Google kom te staan?

 

Met Keyboost genereren wij voor jouw webpagina duurzame backlinks. Deze backlinks plaatsen wij op websites in eigen beheer. Deze backlinks verhogen de credibility van jouw website, waardoor Google jou met een hogere plaats in de zoekresultaten beloont. Deze backlinks worden met alle mogelijke zorg opgesteld, ze hebben dus niets van die linkfarms waar we het eerder over hadden. Wat de zoekmachines betreft zijn deze websites doodnormaal, en dus worden de backlinks aanvaard en wordt jij daarvoor beloond. Zo stijg jij langzaam maar zeker naar de top zonder de hele tijd aan de website te moeten sleutelen! Afhankelijk van welk model je kiest kan je je website naar boven stuwen in een aantal verschillende zoekresultaten. De prijs is afhankelijk van de keywords waarop je je wilt concentreren, de concurrentie ervoor en de positie die je website al heeft voor die keywords. Ook hoe goed de meest relevante webpagina van je website geoptimaliseerd is voor de desbetreffende keywords speelt een rol. Maar wat heel belangrijk is: de Keyboost-inspanning zorgt voor een hogere waardering van Google voor je hele website, voor heel veel keywords, niet alleen voor de keywords waarop je je specifiek concentreert. 

 

 

In welk geval mag ik verschillende SEO technieken combineren? In welk geval doe ik dat best niet?

 

Over het algemeen kan je off-site SEO en on-site SEO goed met elkaar combineren. Sterker nog: als je een goede en duurzame stijging wil, en je hebt er de tijd en het geld voor over, dan is de gecoördineerde combinatie van on-site en off-site SEO de beste manier om te groeien. Deze strategie is natuurlijk niet goedkoop, je moet hierbij namelijk niet alleen geld opzij zetten voor de maandelijkse kosten die Keyboost met zich meebrengt, goede copywriters zijn ook duur en zijn noodzakelijk als je zelf niet geen groot schrijver bent. De combinatie is dus zeker mogelijk en ongelofelijk efficiënt, maar je moet de inspanningen coördineren voor een maximaal effect, en je moet er rekening mee houden dat de kosten bij een combinatie van deze twee strategieën hoog kunnen oplopen.

Het combineren van verschillende off-site SEO methodes raden wij niet aan. We hebben al meermaals gemerkt dat mensen verschillende methodes proberen te combineren, in de hoop dat hun cocktail de winnende formule is, maar dit draait niet altijd goed uit. Ieder systeem is bedoeld om op zichzelf te draaien, en alle goede SEO-bedrijven doen dit ook op een duurzame en berekenende manier. Wij hebben er natuurlijk geen weet van als jij onze methode combineert met die van de concurrentie, maar we weten wel dat dit vaak fout loopt. Zoekmachines zijn namelijk geïnteresseerd in natuurlijke linkprofielen. Een goede off-site SEO zal deze perfect kunnen simuleren, maar als je verschillende methodes door elkaar gebruikt, of, wat nog veel erger zou zijn, als je beroep doet op een linkfarmbedrijf, ben je je toppositie binnen de kortste keren kwijt, als je die überbaupt al haalt. Combineer dus zeker geen verschillende off-site SEO-systemen.

 

SEO en SEA zijn complexe thema’s. Het is niet meer dan normaal als je hierover nog vragen hebt. Aarzel zeker niet om ons hierover te contacteren! In de balk bovenaan deze pagina staan alle contactgegevens die je nodig hebt.

Zoekmachineoptimalisatie en alles wat daarbij komt te kijken is al vele jaren ons vakgebied. We hebben door die vele jaren heen al veel gekke, makkelijke, moeilijke, vreemde of complexe vragen gehad. Schrik er dus zeker niet van terug om de jouwe te stellen. We helpen je graag verder als je meer informatie over 1 van onze producten wil, of als je interesse hebt in een speciale oplossing op maat.