Als andere sites naar die van u linken, moet uw website wel relevant zijn volgens Google en andere zoekmachines. Toch heeft linkbuilden tegenwoordig een slechte naam. Na updates van het Google-algoritme – ‘Panda’ en ‘Penguin’ – daalden veel websites in de organische zoekresultaten: Ze hadden alleen ingezet op de kwantiteit van hun backlinks – “hoe meer, hoe liever” – en niet op de kwaliteit van linkbuilden: één goede link is 10, 20 of zelfs 100 mindere waard. Google wilt dat u links naar uw website eerlijk verdient en doet moeilijk als het lijkt alsof u ze zomaar ‘koopt’. Linkbuilding draait dus om het creëren van echte, relevante links tussen websites.
Staat uw website in de top 30 van Google voor een bepaald zoekwoord en wilt u helemaal bovenaan staan? Dankzij Keyboost kan dat.
Vraag de gratis Keyboost-test aan.
Wilt u meer klanten werven via uw website? Of wilt u weten hoe Google bepaalt welke positie uw website krijgt in de zoekresultaten? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief.
Een link naar uw website uit een stukje tekst, de ankertekst. Deze bepaalt hoe Google de link inschat. Een ankertekst die precies gelijk is aan het zoekwoord waarvoor de landingspagina geoptimaliseerd is, is het krachtigst maar ook het gevaarlijkst: Als u te veel van dergelijke links gebruikt, beschouwt Google ze als waardeloos. Niet de meest zinvolle investering in uw linkbuilding strategie. In het beste geval negeert Google ze, in het slechtste geval leiden ze op termijn tot waarschuwingen. Ankerteksten zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder staan ze gesorteerd van veel voorkomend en ongevaarlijk naar zeldzaam en krachtig maar mogelijk gevaarlijk, voor een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel: |
Vindt u het moeilijk of tijdrovend om zelf uw linkbuilding te verzorgen? Besteed het dan uit aan Keyboost. Overtuig uzelf er van dat het werkt via de gratis Keyboost-test. Klik hier en vul het aanvraagformulier in.
Tenslotte het moeilijkste: het verdienen van links naar uw website. Het aanmelden bij gemodereerde, waardevolle directory-websites zoals moz.org of bij startpagina’s is de eerste stap van uw linkbuilding. Plaats unieke en waardevolle teksten op uw website – in een whitepaper, bijvoorbeeld – die beheerders van andere websites overtuigt om een link naar uw website te plaatsen. Hoe belangrijker, unieker en waardevoller uw content, hoe groter de kans dat dit gebeurt. Linkbuilding is steeds meer een kwestie van informatie delen, ook via sociale media zoals Facebook en LinkedIn.
Ooit was het een goed idee om een extern gastblog te schrijven, met een link naar uw website. Ook een media-artikel over uw producten of diensten met een link was een pluspunt. Jammer genoeg werd vrolijk misbruik gemaakt van dit soort linkbuilding en tegenwoordig doet Google er moeilijk over. Toch blijft het belangrijk om op deze manier uw expertise in de kijker te zetten. Maak van uw bedrijf een sterk merk en u trekt vanzelf extra bezoekers aan. Overtuig ze van de voordelen van uw producten of diensten en ze worden vanzelf uw nieuwe klanten. Let er wel op dat externe blogs en/of mediawebsites ‘nofollow’-links plaatsen, waarmee Google geen rekening houdt. |
Een aantal strategieën zijn door de jaren heen onvruchtbaar gebleken als het gaat om het opbouwen van een goed profiel. Google negeert (combinaties van) links die er niet natuurlijk uitzien en deelt soms zelfs straffen uit. Nou ja, straffen… Het zijn vooral waarschuwingen, maar als die van Google komen, klinken die al snel als straffen.
Koop niet zomaar grote aantallen links die naar uw website doorverwijzen. In veel gevallen komen de links op sites te staan die niet relevant zijn voor uw doelgroep, wat weer betekent dat Google er weinig waarde aan hecht. Het kan zelfs leiden tot een waarschuwing. U moet de links dan weer laten verwijderen, of disavowen (niet mee laten tellen voor uw linkbuilding door Google). Dit laatste kun u doen door een speciale disavow-tool van Google te gebruiken.
Het uitruilen van links wordt door Google herkend. Als u wilt dat Google de links niet negeert, zorg er dan voor dat de link die u plaatst zinvol is voor uw eigen website. Ook de link naar de andere website toe relevant zijn. Zolang beide links iets toevoegen aan elkaars content is het geen probleem om elkaar een dienst te bewijzen. Probeer alleen alle schijn van een willekeurige uitruil van backlinks weg te nemen. Slaagt u er niet in om zelf een linkbuilding strategie te organiseren? Doe een beroep op Keyboost voor waardevolle externe links en stel met eigen ogen vast dat het werkt. Vraag de gratis Keyboost-test aan.
‘Nofollow links’ zijn belangrijk om nieuwe klanten en bezoekers te overtuigen om naar uw website te komen. Minder belangrijk zijn die voor uw positie in Google. Nofollow links zijn backlinks die door de eigenaar van de website waarop ze staan worden aangemeld bij Google als ‘heb ik niets mee te maken’. Op die manier hopen ze te ontmoedigen dat mensen bijvoorbeeld op een forum heel veel links plaatsen terwijl dat voor de discussie niet relevant is.
Zoals gezegd: niet heel belangrijk. Toch is het zeker niet erg om nofollow links naar uw website te hebben: Het zorgt wel voor meer verkeer. Een bijkomend voordeel van het nofollow-attribuut van Google is dat het nu lijkt alsof de bezoeker niet via een backlink maar ‘zomaar’ op uw website terecht is gekomen. En dat is uiteindelijk ook iets wat u wilt. Google zal denken dat u website goed bezocht wordt en dus meer authoriteit heeft, wat weer bijdraagt aan een hogere positie. Vraag voor een goede verdeling van nofollow- en dofollow-links onze hulp. Vraag de gratis Keyboost-test aan en zie met eigen ogen dat het werkt. Klik hier voor de gratis test.
Het spreekt voor zich – maar het wordt vaak vergeten – dat de content van uw website of landingspagina, professioneel geschreven rondom een specifiek zoekwoord, de eerste stap is naar een hoge positie in Google. Dit moet een bezoeker overtuigen van de meerwaarde van uw product of dienst. Linken naar een pagina met minderwaardige content helpt misschien een beetje maar levert op termijn weinig tevreden bezoekers op. En net zij moeten uw nieuwe klanten worden. Check dankzij SEO Page Optimizer hoe uw website scoort voor een specifiek zoekwoord in vergelijking met webpagina’s die al een toppositie hebben voor dat woord. Het analyseprogramma geeft praktische aanwijzingen voor het optimalisatieproces. Gebruik de tips om de vorm én inhoud van uw website te optimaliseren. |
www.seopageoptimizer.vlaanderen Wilt u tips om betere webpagina’s te schrijven? Of meer info over hoe Google werkt? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief.