De geheimen van Google ontrafeld! De meta-description

De meta-description, korte inhoud en aandachtstrekker tegelijk

 

De meta-description staat in het eerste deel van de html-code van uw webpagina (<meta name=”description” content=”Hier staat de meta-description in een paar zinnen” />). In principe is het een korte omschrijving van de content van de specifieke webpagina, maar u kunt er slim gebruik van maken.

  • Verwerk de belangrijkste keywords in de tekst van de meta-description, zodat die getoond wordt bij de zoekresultaten.
  • Maak van de meta-description bij voorkeur een call-to-action, een aansporing. Op die manier krijgt de lezer meteen een sterke boodschap, nog voor hij of zij naar uw webpagina surft.
  • Maak de meta-description niet te lang, Google drukt hoogstens twee regels af, ongeveer 150 tekens.

 

Als u die drie tips volgt, slaat u twee vliegen in één klap:

 

  • U schrijft een meta-description die, door de aanwezigheid van de keywords, Google relevant genoeg vindt om te gebruiken in de lijst met zoekresultaten,
  • U laat internetgebruikers, die via Google een zoekopdracht uitvoeren met die keywords, zien dat uw webpagina relevant is en u geeft ze meteen een sterke boodschap mee.

Wat moet er in de meta-description staan, vergeleken met andere webpagina’s die topscores hebben in Google voor een bepaald keyword? Welke woorden beschouwt Google als synoniemen en gerelateerde woorden van het keyword?

In de lijst met zoekresultaten, in de twee regels onder de titel die de link is naar de desbetreffende webpagina, zet Google stukjes uit de inhoud van de webpagina waarin de woorden uit de zoekopdracht voorkomen. Maar als de meta-description de woorden uit de zoekopdracht bevat, gebruikt Google die meta-description.

 

Voor een antwoord op die vragen, specifiek voor uw webpagina, doet u – gratis – een keywordanalyse via onze tool SEO Page Optimizer.

 

Volgende blogpost: de headers van uw webpagina

Laat een bericht achter